گیف چیست ؟ ( gif )

قالب تبادل گرافیکی (GIF) یک فرمت فایل گرافیکی است. از آنجا که پرونده های GIF فشرده شده اند ، می توانند به سرعت و به راحتی از طریق شبکه منتقل شوند. GIF یکی از اصلی ترین قالب های گرافیکی در اینترنت است.
تاریخچه
کامپیوسرو فرمت گیف را در سال ۱۹۸۷ به عنوان یک فرمت تصویر رنگی برای صفحه دانلود فایلهای خود ارائه کرد تا آن را جایگزین فرمت سیاه و سفید سابق خود RLE نماید. گیف به علت استفاده از فشردهسازی دادهها LZW، که از کدگذاریهای فرمتهایی همچون PCX و MacPaint بهینهتر بود و همچنین امکان آن را میداد که تصاویر نسبتاً حجیم حتی با مودمهایی بسیار کند در مدت کوتاهی بارگذاری شوند، شهرت یافت و محبوب شد.
نسخه اصلی و اولیه گیف ۸۷a نامگذاری شد. در سال ۱۹۸۹ میلادی، کامپیوسرو یک نسخهٔ بهبودیافته تحت عنوان ۸۹a ارائه کرد که از امکاناتی همچون تأخیر در پویانمایی، شفافیت رنگهای پسزمینه و ذخیرهٔ فراداده منحصر به هر برنامه پشتیبانی میکرد. نسخهٔ ۸۹a همچنین از امکان به کاربستن برچسبهای متنی به صورت متن (و نه نهفته کردن آنها در دادههای گرافیکی) پشتیبانی مینماید، ولی از آنجایی که کنترل ناچیزی بر فونتهای نمایش این متون وجود دارد، این امکان به صورت فراگیر مورد استفاده نیست. جهت ایجاد تمایز میان این دو نسخه از فایلهای گیف، میتوان به شش بایت اول فایل موردنظر (معروف به "عدد جادویی" یا "امضا") توجه کرد، که اگر به عنوان یک کد اسکی (استاندارد) بدان توجه شود، به ترتیب عبارات "GIF87a" و "GIF89a" را نمایش میدهد.
این ویژگی گیف که بتوان چند تصویر را در یک فایل ذخیره نمود، همراه با امکان کنترل دادهای، به شکل فراگیر و گستردهای برای تولید پویانماییهای ساده در وب استفاده میشود. امکان اختیاری درهمتنیدگی تصویر، که خطوط اسکن تصویر را خارج از ترتیب پیشبینیشده بهگونهای ذخیره مینماید که حتی یک تصویر کاملاً بارگذاری نشده هم تا حدودی قابل تشخیص باشد، نیز به رونق گیف کمک کرد، چرا که کاربر با بهره بردن از آن میتواند قبل از تکمیل بارگذاری فایل دیدی نسبت به آن یافته و به محض تشخیص عدم تمایل خود به آن فایل دانلود را متوقف کند.
کلمهٔ "گیف " به عنوان یک اسم در ویراستهای جدیدتر بسیاری از لغتنامههای انگلیسی یافت میشود. در سال ۲۰۱۲ میلادی، شاخهٔ آمریکایی انتشارات دانشگاه آکسفورد کلمهٔ "GIF" را به عنوان یک فعل، به معنی "ساختن یک فایل گیف"، پذیرفت. واژهشناسان این انتشارات آن را به عنوان "واژهٔ سال" برگزیدند، با این توضیح که گیفهابه صورت "یک ابزار جدی در پژوهش و خبرنگاری" تکامل یافته و به بلوغ رسیدهاند.
در ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی، فیسبوک پس از آن که در ابتدا پشتیبانی از گیف را رد کرده بود، رسماً پشتیبانی از آن را پذیرفت.
کاربرد GIF
قطعاً کاربردهای گیفها بسیار گستردهتر از آن هستند که بتوان در اینجا حق مطلب را ادا کرد، لذا در ادامه صرفاً به چند کاربرد مطرح آنها بسنده میشود:
از گیفها میتوان برای هنرهای خطی ظریف (همانند نمادها) که تعداد رنگ محدودی نیاز دارند به نحو احسن بهره برد. در این صورت از فشردهسازی بدون اتلاف این فرمت که در سطوح صاف و تکرنگ با مرزهای مشخص به خوبی پاسخ میدهد بهره خواهیم برد.
از گیفها میتوان برای ذخیرهسازی دادههای اسپرایت (یک بیتمپ دوبعدی جاسازی شده در صحنهای بزرگتر) با تنوع رنگ پایین در بازیها بهره برد.
تبیین دقیق عملکرد محصولات (مخصوصاً محصولات مکانیکی و متحرک) و انتقال مفهوم کار آنها به بهترین نحو ممکن.
به نمایش درآوردن تجربهٔ کاربری ((User Experience (UX) محصولات متنوع، مخصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات.
از گیفها میتوان برای پویانماییهای کوتاه و کلیپهای کوتاه ویدئویی با رزولوشن پایین بهره برد.
از کاربردهای فراگیر گیفها، ایجاد یک حالت طنز و شوخی با تصاویر است. گیفها این امکان را به ما میدهند که بیش از یک منبع ویدئویی را ویرایش، مرتب و حتی ترکیب کنیم تا حالاتی متفاوت با قصد اولیهٔ سازندهٔ آثار را بهوجودآورده یا یک نکتهٔ ظریف را بزرگنمایی کنیم، که همگی میتوانند موجب ایجاد حالتی طنزآمیز در محصول نهایی ساخت گیف شوند.